Hátizsákot fel!

OKT: 17-es szakasz második fele

Kisinóci Túristaház - Nógrád

2022. május 14. - zsóf.

A 2022-es május elsejét és anyák napját egy nagyon régóta bakancslistás kirándulással ünnepeltük meg. Folytattuk a 17-es szakaszt, amely során a Börzsöny szívébe látogattunk el.

A Nyugati-pályaudvaron kezdtünk, ahol ismét a 08:08 órási zónázó vonattal utaztunk, ezúttal Verőcéig. Innen 2-3 perc sétára található a Verőce, fűrésztelep megálló, ahonnan busszal utaztunk tovább: a Kisinóci Turistaházhoz 9:25 körül értünk fel. A buszon sok túrázóval osztozkodtunk, ami nem csoda, hiszen nagyon szép, napsütéses időnk volt, és ez a járat hétvégén csak háromszor közlekedik (reggel, napközben, késő délután).

Érkezésünk után a parkoló felé kell venni az irányt, ott lesz a kék ösvény. Átkelünk egy szelíd kis patakon, amely a Pokol-völgyi patak nevet viseli. Ezt követően folyamatosan meredeken haladunk felfelé, jobbra tőlünk régi, kidőlt kerítés darabok. A Nagy-Hideg-hegyi csúcsig 6,4 km-t teszünk meg, és 554 méter szintkülönbséget mászunk meg. Menet közben nagyjából az Etel-pihenő után változik meg a táj: az út egyre szélesebb lesz, amely oldalán rengeteg keltike virágzik. Egyszer, jobb kézre az egyik fán észrevettünk egy kék kör jelzést, amely forrásra, kútra utal. Csak pár lépést kellett tennünk, amikor az Ilona Panka kútra találunk. Egy nagy szikla alól szivárgott itt a víz, de erre is csak az előtte látható vízmennyiségből tudtunk következtetni.

Később a Nagy-Hideg-hegy egyik sípályája alá érünk, amelyet megkerülve érkezünk meg a hegy csúcsán található Nagy-Hideg-hegyi turistaházhoz. A panoráma nagyon szép, a levegő kellemes, a teraszon pedig hosszú asztalok várják a kifáradt túrázót. Az ajtó mellett található a pecsételő. A büfében italt, kávét, alkoholt, rágcsát, az étteremben pedig friss, meleg ételt is vásárolhatunk (bableves, gulyásleves, tejfölös krumplileves, juhtúrós sztrapacska, marhapörkölt, palacsinta), és még akár itt is alhatunk. Mi a saját szendvicseink közül fogyasztottunk, de a mellettünk lévő asztalnál a palacsinta után azért vágyódva tekintettünk - legközelebb meg kell kóstolni!

A Nagy-Hideg-hegy (864 m) a Börzsöny harmadik legmagasabb csúcsa. A Magas-Börzsöny hazánk egyik legjobb hótartó képességű területei közé tartozik: 1940-80 között átlagban évente 90-100 havas nappal, sokszor 30-40 cm hóvastagság is volt itt. Így nem is annyira meglepő, hogy hazánk első sífelvonója itt készült el 1947 környékén. A kőépület pedig az 1930-as években épült, amire sajnos évtizedekig nem figyeltek kellőképpen, de 2006-tól kezdődően az épületet is és a felvonókat is modernizálták.

Innen a következő célpontunk a Csóványos, amely nagyjából 4 kilométerrel arrébb található. Elhagyva a Nagy-Hideget, egy nagyobb ereszkedéssel folytatjuk utunkat. Ezen a szakaszon nagyon sokszor találkozhatunk a piros iksz jelzéssel, amely számunkra fura volt, ilyet előtte még nem láttunk. Utólagos kutatómunka eredményeképpen kiderült, hogy ez síutat vagy sítúra útvonalat jelöl.

Utunk során érintjük a Rakodó névre keresztelt tisztást, ahonnan rengeteg cél felé haladhatunk tovább, továbbá itt található egy szép fakereszt Szent István emlékére, amit a Szentimrevárosi Egyesület állított 1997-ben, majd 2016-ban új keresztre cserélték.

A Hangyás-hegy tetejére érve több fán is fehér-kék festések figyelmeztettek arra, hogy szép kilátás vár ránk a Hangyás-bércen. Mi ezt most kihagytuk, de lehet, hogy majd a jövőben megtekintjük. Egy kicsivel odébb bal kézre egy emlékművet fedeztünk fel, Tóth Tamás tiszteletére.

Ahogy haladunk felfelé, a távolban egyre nagyobb előttünk a Csóványosi-kilátó, továbbá egyre több és több sziklaorommal találkozunk a hegygerincen: Katalin-szikla, Szabó-kövek, Vilma-pihenő, Korona-kő.

Utóbbitól már csak pár méterre található a Csóványos teteje, ami előtt még a Béke-emlékművet tekinthetjük meg: a helyben gyűjtött kövekből 1964-ben épült emlékoszlopot az újpesti természetbarátok emelték, akik a környéken az I. világháború elleni tiltakozásként túráztak, amelyet később tízévenként megismételtek.

A Csóványos (938 m) a Börzsöny legmagasabb pontja. A kilátás biztosítására már a XIX. században tornyot emeltek, bár akkoriban ez még elsősorban térképészeti célokat szolgált, mert geodéziai mérőtorony volt. 1978-ban építették fel a vasbeton mérőtornyot, amelyet 2014-ben 133 lépcsőfokú kilátóvá fejlesztettek. Az aljában rengeteg információs táblát olvashatunk a földmérésről, a kilátóról, a Börzsönyről, a környékről. A magasba csigalépcsőkön tudunk felmászni, három szinten tudunk kimenni, ahol a helyi állat- és növényvilágról olvashatunk, majd a negyedik szint lesz a kilátó teteje. Ottlétünkkor a tetején 14 fok, az alján pedig 17 fok volt (ezeket a kihelyezet hőmérőkről olvastuk le). A kilátás bámulatos, tiszta időben a Tátrát is látni lehet. A kihelyezett információs táblákon a felirat annyira megkopott, hogy sokszor nem tudtuk, hogy milyen települést, vagy hegyet is nézünk pontosan.

A kilátó lábánál több pad és asztal is van, mi is tettünk egy nagyobb pihenőt, miközben az ott lévő kis madarakat néztük, volt itt erdei pinty, széncinege és csuszka is.

Utunk a továbbiakban folyamatosan ereszkedik. Eleinte többször, illetve a Három-hárs gerincről is jobb kéz felől nagyon szép kilátás tárul elénk a környező hegyekre.

3 kilométeren belül még a Fultán-kereszt a jellegzetes látnivaló, amely egy kisebb tisztáson található. A kereszten az alábbi felirat olvasható: “Jézus nagyobb dicsőségére 1890 Fultán János orozva meggyilkolt erdész emlékezetére”. Az itt kihelyezett hőmérő alapján itt már 19 fok volt.

Később a Saj-kút-nyereg táblánál megtekintettük a elapadt Saj-kutat, majd kicsivel odébb átkeltünk a Cseresznyés-patakon. Ezt követően nagyjából 5 km-en át sétálunk kicsit ereszkedve.

Majd egyszer csak kiérünk a fák alól és megjelenik előttünk a Nógrádi vár és települése. Átkelünk egy patakon, megkerülünk több szántóföldet, majd újra a fák közé érve, bal kézre egy kis zsidó temető, orgonák, majd jobb kézre egy kápolna s kálvária mellett haladunk el.

Már csak pár lépésre vannak tőlünk Nógrád első házai. Elmegyünk egy kút mellett, majd a síneket követve eljutunk a vasútállomásig. A bakterház mögött található egy MTSZ tábla, azon van a pecsét, amely a Nógrádi-tóra néz.

Időnk nem volt, hogy felmenjünk a Nógrádi várhoz, de legközelebb, beiktatjuk!

Kék infó:
OKT17
Útvonal: Kisinóci Turistaház -> Nagy-Hideg-hegy -> Csóványos -> Nógrád
Km: 24,24 km (hivatalos: 20,5 km)
Szint: +1285m ; -1190m (hivatalos:+905m; -1015m )
Mozgási idő: 6:35
Egész idő: 8:03
Strava:

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.